Hoe ziet de training eruit? 

 

De trainingen zijn, net zoals het ju-jitsu, zeer gevarieerd. Geen training is hetzelfde!

Iedere training komen er wel een aantal onderdelen terug. We beginnen na het groeten met een warming-up. De warming-up is een lichamelijke en geestelijke voorbereiding op de kern van de les. Tijdens de warming-up worden ook elementen getraind als conditie (kracht, uithoudingsvermogen, snelheid, lenigheid, coördinatie), incasseringsvermogen, doorzettingsvermogen, omgevingsbewustzijn, reactievermogen, basisvaardigheden en basistechnieken. Na de warming-up begint de kern van de les.

Tijdens de trainingen komen onder andere de volgende onderwerpen aan bod:

  • -          Basisvaardigheden zoals verplaatsingstechnieken en valtechnieken.
  • -          Basistechnieken zoals afweertechnieken, bevrijdingen, slag-, stoot- en traptechnieken, werptechnieken, klemtechnieken, verwurgingen en grondtechnieken.
  • -          Training in het gebruiken van wapens zoals stokken, messen en vuurwapens (hoofdzakelijk als slag- en stootwapen).
  • -          Combinaties en overnames zoals aanvalscombinaties, indirecte combinaties (reageren op verzet of ontsnapping) en overnames (verdedigen tegen werptechnieken, klemtechnieken en verwurgingen).
  • -          Interactieve oefenvormen zoals sparren (jiyu-kumite) en grondgevecht (randori ne-waza).
  • -          Verdedigen tegen ongewapende aanvallen zoals aanvallen waarbij je wordt vastgepakt/omvat, slagen, stoten, trappen en aanvallen waarbij de verdediger op de grond ligt.
  • -          Verdedigen tegen aanvallen en bedreigingen met wapens zoals stokken, messen en vuurwapens.
  • -          Verdedigen tegen meerdere tegenstanders, ongewapend en/of gewapend.
  • -          Opbreng-/transporteertechnieken.
  • -          Hulp aan derden (het ingrijpen als je ziet dat een ander bedreigd of aangevallen wordt).

Aan het einde van een intensieve training wordt geëindigd met een cooling down. De training wordt afgesloten met het afgroeten.

Voor deelname aan de training maakt het niet uit of je beginner of gevorderd bent. Beginners trainen vooral technieken en combinaties die gemakkelijker zijn en eerder effectief zijn toe te passen in een praktijksituatie. Naarmate men langer traint en een hoger niveau behaalt worden ook andere, minder eenvoudige technieken en combinaties geleerd.